KENMERKEN VAN DYSLEXIE/NEURODIVERSITEIT
Wat zijn nu de meest voorkomende eigenschappen en gedragingen bij mensen met dyslexie/neurodiversiteit (beelddenken)?
De kenmerken kunnen bij iedereen weer net iets anders zijn qua samenstelling en de mate waarin ze aanwezig zijn. Dit hangt natuurlijk samen met de ernst waarin je last hebt van dyslexie en/of andere problematiek als ADHD, ADD, dyscalculie, hoogbegaafdheid en bijvoorbeeld hoog sensitiviteit. De opsomming van de hierboven genoemde 'problemen' wordt vaker in combinatie met dyslexie gesignaleerd. Deze hele groep valt onder de mensen die neurodivers zijn. Niet alle breinen zijn het zelfde en hebben de zelfde netwerken in de hersenen.
POSITIEVE KENMERKEN
We kijken eerst naar de positieve kenmerken die opvallen bij mensen met dyslexie/neurodiversiteit:
• Beelddenken of geheugendenken, sterk visueel gericht zijn
• Goed in het leggen van associaties / verbanden zien
• Vaak verbaal sterk
• Veel ideeën en oplossingen kunnen bedenken
• Snel de kern van een probleem zien, de diepte in gaan
• Vaak een snelle gedachtegang
• Creativiteit
• Groot inlevingsvermogen
• Leergierig en doorzetter
• Harde werkers
• Out-of-box denken
• Sterke ruimtelijke oriëntatie
MINDER POSITIEVE KENMERKEN
De minder positieve kenmerken waar mensen met dyslexie/ neurodiversiteit tegenaan lopen en mee geconfronteerd kunnen worden in het werk en/of studie zijn:
• Problemen met het foutloos schrijven, typische fouten als d/t, zinsopbouw, structuur
• Lees- en schrijfwerk kost veel meer tijd en energie
• Slecht leesbaar handschrift
• Schrijfwerk qua planning vaak niet goed ingeschat
• Niet voldoende overzicht kunnen houden op taken in werk en de planning van studie
• Nieuwe informatie en taken kosten meer tijd om eigen te maken dan bij collega’s
• In communicatie niet tot de kern van het verhaal komen, herhalingen, te lang van stof zijn
• Moeite met aanbrengen van structuur in (dag)planning, taken en communicatie
• Maar ook woordvindproblemen en blokkeren bij het spreken in een vergadering of presentatie
• Gevoelens van onzekerheid, faalangst en zich minder voelen dan een ander
• Behoefte aan bevestiging, maar zelden hulp vragen en zaken vaak alleen opknappen
• Onder het niveau werken/presteren om het werk vol te kunnen houden
• Dyslexie / neurodiversiteit wordt vaker gemaskeerd door het op de voorgrond staan van depressie of burn-out
HERKEN DYSLEXIE: